Opinionsblogg

Honor 8 gör allt - för mindre pengar

Huawei har aldrig varit kända för att göra dyra telefoner. Honor 8 kanske låter dyr med ett pris på 4500 kronor, men på dagens mobilmarknad får man faktiskt betala närmare dubbelt för ett rykande färskt flaggskepp. Honor 8 märker ut sig med sin snygga design och sin fenomenala batteritid. Honor 8 kommer i färgerna svart, vit och blå.

 Foto: Simon Eriksson

Snyg men hal
Det råder ingen tvekan om att designen på Honor 8 känns oerhört lyxig. Fram och baksidan är av glas, och på baksidan ett glas som speglas på ett speciellt men snyggt sätt, något som måste ses i verkligheten. Runt om löper en metallkant som är rundad så att mobilen ligger stadigt i handen. Tyvärr är Honor 8 mycket hal och glider runt på till synes platta ytor och har även en förmåga att glida ur min ficka när jag sitter och kör bil, ett problem jag inte upplever med andra mobiler.


På baksidan av Honor 8 hittar vi en ovanligt smart fingeravtrycksläsare. Precis som nästan alla nya fingeravtrycksläsare är den väldigt snabb och duktig på att känna igen mitt finger. Läsaren assisterar även som knapp där du kan välja funktioner som aktiveras vid ett tryck, ett dubbeltryck samt när du håller in knappen. Jag valde att ett enkeltryck ska sätta igång lampan. Längst ned på telefonen hittar vi högtalaren, en högtalare som inte direkt imponerar, men den gör sitt jobb.

 Foto: Simon Eriksson

Lurig reklam

Ni har säkert sett reklamen för Honor 8 någonstans? Av reklamen får man för sig att Honor 8 är rubust och vattentålig. Rejält byggd råder det visserligen ingen tvekan om, förutom att glas på både fram och baksida riskerar att spricka ganska lätt vid tapp. Vattentålighet däremot är något som saknas på telefonen, något som börjar bli standard för topptelefoner.

Skärmen i telefonen mäter 5,2 tum vilket gör att mobilen är mellanstor. Själva skärmen känns lite som skärmarna hos Sony, de gör nämligen allt ganska bra, men de är inte otroliga på något sätt.

 Bild tagen med Honor 8

Dubbla kameror!
Något som utmärker sig med allt fler mobiler är att kameralinserna på baksidan är dubbla, mest uppmärksammat är kanske den nya iPhone 7 plus. I Honor 8 är båda linserna på 12 megapixlar, den ena fångar bara färg och den andra fångar gråskalan. Detta ger upphov till bilder som har lite färggladare färger. Tyvärr är det ingen jätteskillnad, men det finns absolut en jämförbar skillnad. Själva kvaliteten på bilderna är bra, inte så att man tappar hackan, men det går heller inte att klaga på kameran. Det som däremot finns att klaga på är att kameragränssnittet skulle kunna gjorts bättre, det är lite svårt att fatta som det ser ut nu. När man väl lagt lite tid på att lära sig gränssnittet är det dock inte några problem. Vill du även filma i 4K så saknas den möjligheten, men detta är väl en funktion som ändå sällan kommer till användning.

 Foto: Simon Eriksson

Honor har försökt efterlikna Apple

Själva systemet i telefonen liknar inte systemet i vanliga Androidtelefoner. Mycket är omgjort och telefonen känns lite som en hybrid mellan iPhone och en vanlig Android. Det finns mycket smått och gott inlagt i telefonen och jag kan inte säga att jag inte tycker om det. Allt går dessutom väldigt snabbt, några segheter existerar helt enkelt inte. Det enda jag kan klaga på i upplevelsen(förutom kameraappen) är att tangentbordet inte faller mig i smaken. Det liknar inte riktigt andra tangentbord och jag skriver många gånger fel. Det hjälper inte att  när man surfar får ett annorlunda tangentbord där mellanslaget bytt plats, det gör att mina googlingar ofta blir helt konstiga. Som tur är är det lätt att byta tangentbord. När det gäller lagringminnet är även det inget att klaga på. 32 GB är minsta och vanligaste alternativet, är det för lite finns det både en version med 64 GB och dessutom en minneskortplats.

 Foto: Simon Eriksson

“svårslagen telefon när det gäller batteritiden”

Det råder ingen tvekan om att Huawei har gjort ett grymt arbete med batteritiden. Oftast har jag fått ut långt mer än jag kräver av batteriet, förutom en dag då jag hade usel batteritid tills jag startade om telefonen. Telefonen klarar av effektiv användning i uppemot 5 timmar och jag har svårt att komma på någon annan telefon som klarar av detta. Detta kombinerat med snabbladdning och utmärkta batterisparlägen gör detta till en svårslagen telefon när det gäller batteritiden.


Vill du ha en telefon som har det mesta men som ändå inte kostar närmare 8000 kronor är detta ett riktigt bra val. Jag skulle även kunna rekommendera förra årets toppmobil Galaxy S6 då den har en bättre kamera. Däremot har Honor 8 en ruskigt bra batteritid, så är detta viktigt för dig så vet du vilken mobil du ska köpa.


Betyg på skala 1 till 5

Design: 4

Kamera: 3

Användarupplevelse: 4

Skärm: 3

Batteri: 4,5

Hårdvara: 4


Totalt: 22,5/30






Kommentarer

Kommentera