Opinionsblogg

Ska du behålla en mobil länge? Köp inte dessa!

När jag köper en telefon tänker jag oftast att jag ska ha den ett bra tag, minst 2 år och helst 3. Därför är det viktigt att telefonen är redo för de tre åren, jag köper alltså inte någon redan nu omodern telefon och helst inte heller någon nyare men billigare telefon. Tidigare har jag fått problem med att minnet snart blivit för litet och att mobilen blivit slö. Numera finns det ännu en sak du behöver tänka på.

 
USB-C överst och micro-USB underst.
 

Köper du en ny androidmobil har den antingen ett micro-usb eller ett USB-C uttag. Den första är en äldre standard som håller på att bytas ut och den andra är den nyare standarden. Detta betyder att en laddare som fungerar med den ena inte kommer fungera med den andra. Eftersom det ska vara smidigt att vid behov kunna låna laddare av någon i framtiden kan det vara smart att köpa en telefon med USB-C. Här är en lista på mobiler som är populära, men som tyvärr har det gamla ladduttaget.

 
 

Samsung Galaxy S7/S7 edge
Den populäraste Samsungmobilen i år fick tyvärr inte USB-C. Detta var inte något jag väntat mig och tyvärr gjorde detta att jag inte köpte S7 edge, som jag innan tänkt köpa. För mig blev det istället att vänta på nya Note 7 som jag nu beställt. I övrigt är både S7 och S7 edge grymma telefoner med väldigt få nackdelar.

 

Samsung Galaxy S6/S6 edge/S6 edge +
För drygt ett och ett halvt år sedan fanns knappt USB-C, så att toppmobilerna från Samsung inte utrustades med det var knappast konstigt. Utöver det är S6 med sina syskon fortfarande riktigt bra telefoner och vill du ha en bra mobil med en riktigt bra kamera utan att behöva ha det senaste är S6 mobilerna ett grymt val. S6 kostar i dagsläget cirka 4500 kronor och S6 edge kostar cirka 5500 kronor medans edge + knappt går att köpa längre.

 

Samsung Galaxy A3/A5
Precis som de andra Samsungtelefonerna så kom inte de grymt snygga syskonen A3 och A5 med något USB-C uttag. De här mobilerna är trots det riktigt moderna med en design som gör att mobilerna ser betydligt dyrare ut än vad de egentligen är. A3 går loss för cirka 2300 kronor medans du för en A5:a får slanta upp cirka 3200 kronor.

 

Sony Xperia Z5/Z5 Compact
Vill du ha en telefon från Sony måste du köpa det allra senaste för att få det nya ladduttaget. Däremot är Z5 och Z5 Compact fortfarande kompetenta mobiler där du får väldigt mycket till ett väldigt bra pris, båda är dessutom vattentäta. Z5 och Z5 Compact kostar 4500 kronor respektive 3900 kronor.

 

Sony Xperia X/XA/X Performence
De här telefonerna är riktigt nya och min besvikelse över avsaknaden av ett modernt ladduttag blev stor när de visades upp. Även fast mobilerna bara funnits några månader har Sony redan släppt dess efterträdare(förutom i fallet XA), kanske förstod Sony att de behövde modernisera sig? De här mobilerna finns självfallet fortfarande att köpa och bjuder på mycket godbitar som nu blivit något billigare.

 

Motorola Moto G3
Detta är en grym billig mobil som jag verkligen kan rekommendera. Ser man till priset är bristerna oerhört få. Vill du ha en mobil med USB-C får du dock vara beredd att betala lite mer, Moto G3 kostar endast cirka 1500 kronor men börjar bli svår att få tag på.

 

Huawei Honor 7
Ska man köpa en mobil för runt 3000 kronor kan Honor 7 mycket väl vara det absolut bästa alternativet på marknaden. Den är visserligen 1 år gammal men för priset är den så gott som fläckfri, förutom avsaknaden av USB-C. Vill du ändå ha det modernare uttag kan jag rekommendera uppföljaren Honor 8.

 
 

Kommentarer

Kommentera