Opinionsblogg

Första intrycken av Huawei Honor 8 Lite

Jag har precis testat Moto G5 som var en fantastisk mobil för 2000 kronor. Huawei Honor 8 lite kostar 500 kronor mer, men är den bättre? Resultatet får vi se senare, just nu har jag bara hunnit testa den två dagar. Här är mina 4 första intryck!

1. Vilken design – men med en nackdel

Snyggare designad mobil för priset får man inte. Den här designen och materialkvaliteten hade dugit för en mobil med en prislapp på åtminstone det dubbla. Ett snyggt blått glas på baksidan med en kamera som inte sticker ut samt kanter i metall. Den ligger skönt i handen och fingeravtrycksläsaren är både bra och snabb. Nackdelen med en baksida helt i glas, utan ens en kamera som sticker ut, är att den glider på allt. En yta som är det minsta sned gör att mobilen glider. Används vibrationen så glider mobilen. Det är irriterande och kan resultera i att mobilen tar skada. När mitt alarm ringde på morgonen gled mobilen på mitt bord till kanten och slog i backen, tur att inget hände med min testenhet.

2. Galen batteritid

Efter lite research hade jag inte hittat några speciella förväntningar att ha på Honor 8 Lites batteritid. Den slog dock alla förväntningar med hästlängder. Det skulle kunna bero på att jag inte fått in alla appar jag brukar ha, men batteritiden var fenomenal. Att använda mobilen 5 timmar i sträck tror jag inte skulle vara några problem, något som få andra mobiler klarar av. Däremot var laddningstiden med den medföljande laddaren horribel. Jag klockade inte exakt, men en fulladdning tog i runda slängor 3 timmar. En tid som förmodligen är den sämsta jag upplevt på flera år. Laddningstiden var dock acceptabel när jag testade att ladda med min snabbladdare från Samsung, så problemet verkar vara lättlöst.

3. Skärm som inte passar priset

Skärmen är långt över förväntan. Det känns som att den är snodd direkt från någon dyrare mobil och återspeglar inte alls det billiga priset. Kontrasten och färgerna är otroliga och tittar man på både design och skärm, det vill säga allt som syns, så kan jag inte klaga på den här mobilen oavsett vad den hade kostat.

 

 

4. Inte lika snabb som jag väntat mig

De flesta av dagens mobiler i den här prisklassen är riktigt snabba. Tyvärr blev Honor 8 Lite lite av en besvikelse på det planet. Oftast är mobilen kvick, men vid multitasking och när jag byter till landskapsläge i exempelvis Youtube så är telefonen tyvärr långsam. Jag var också med om att mobilen blev så seg att den knappt gick att använda, men en omstart löste det problemet. Honor 8 Lite är fortfarande en mobil som är hyffsat kvick, men den kunde varit mycket bättre.

Kommentarer

Kommentera