Opinionsblogg

Moto Z2 Play - test av telefonen med extrem batteritid

Lenovo har under sitt varumärke Motorola i sommar släppt Moto Z2 Play. Z2 är en mobil som kostar cirka 4 500 kronor, men trots att priset är långt under de absoluta topptelefonerna har Motorola lyckats göra en mobil som likväl kunde varit några tusenlappar dyrare. Z2 Play finns i butik nu i färgerna grå och guld.

 

Alla Motorolas mobiler ser likadana ut

Motorola kör hårt på sina MotoMods, alltså delar du kan sätta på mobilens baksida för att tillföra funktioner. Det är riktigt smart och fungerar bra, men det gör också att mobilernas baksida måste designas exakt lika. Så rent designmässigt sticker inte Z2 ut överhuvudtaget, jag som ändå testat många mobiler har svårt att urskilja de olika Motorolamobilerna. Med det sagt är inte Z2 ful, utan väldigt snygg, modern och slimmad. Däremot sticker kameran ut mycket, detta för att kunna hålla MotoModsen på plats. Det gör att den annars tunna mobilen har svårt att ligga på ett bort utan att guppa vid användning. Lösningen på detta är ett bakstycke som följer med, det gör både mobilen skönare att hålla i och mer jämn på baksidan. På framsidan av Z2 hittar vi en fingeravtryckssensor, som sitter under skärmen, den enligt mig bästa platsen för en sådan sensor. De andra knapparna sitter på höger sida av telefonen. På undersidan hittar vi laddningsport och tack och lov en hörlursutgång. Mobilen är av metall både runt om kanterna och på baksidan, så designen känns lyxig. Högtalaren är ganska bra och sitter ovanför skärmen på framsidan, den bästa placeringen av även den alltså. Det jag saknar designmässigt är vattentäthet, Z2 ska vara vattenavstötande vilket är en fördel, men vattentät är den inte.

 

Väl godkänd skärm – men inte MVG

Skärmen i telefonen är som hos alla andra Moto Z-mobiler 5,5 tum stor. Den har en lite lägre upplösning än vissa andra på full-HD, något som i mina ögon är positivt. En högre upplösning hade knappt varit märkbart samtidigt som det hade försämrat batteritiden. Skärmen i sig är riktigt bra, den är väl kanske inte bäst på marknaden. I bildkvalitet så skulle jag säga att den får VG istället för MVG. En sak Motorola lagt in är att skärmen tänder sig själv när jag flyttar mobilen eller sveper handen över mobilen. Då kan du se klockan, batteristatusen och eventuella notiser. Riktigt smidigt, nackdelen är att skärmen ibland tänds utan att jag vill det, det blir då lite irriterande. Något som är positivt är att skärmen har ett nattläge, så på natten används mindre blåa färger vilket gör att det är lättare att sova efter användning av mobilen.

 

Misslyckad selfiekamera

Motorola har alltid haft svårt med kameror. På pappret har däremot Z2 Play en svårslagen kamera, i klass med den som sitter i Galaxy S8. Dessvärre är inte 12 megapixelskameran riktigt så bra, men den tar ganska bra bilder i både ljusa och mörkare förhållanden. Mitt intryck är att kameran håller en hög nivå med tanke på priset, men slåss med de absolut bästa kamerorna gör den inte. Den är lite som Arsenal, de är ett av de bästa lagen i England, men de vinner aldrig. Något som den däremot gör bättre än många andra kameror är att det bakom motivet blir suddigt, vilket kan resultera i riktigt snygga bilder. Kameran filmar i både 4K och slowmotion, vilket man kan kräva för priset. Gränssnittet är smidigt och snyggt, och kameran öppnas genom att man gör två tvister med mobilen. Selfiekameran är utrustad med en lampa, något som är ytterst ovanligt. Tyvärr är selfiekameran på 5 megapixlar inte alls så bra som jag hoppats på. Selfies jag har tagit inomhus har blivit långt under förväntan och tar du mycket selfies så är nog inte Z2 Play mobilen för dig.

 
 

Motorola har inte tagit ut svängarna

I systemet har Motorola knappt ändrat något från hur Android är i sitt original. De få ändringar man gjort är dels det med skärmen som kan tändas när skärmen är avstängd, att man kan öppna kameran med två tvister, och att man kan tända lampan genom att hugga med mobilen två gånger. Så mycket mer än det är det inte. Det gör att systemet är snyggt, snabbt och gynnar även chanserna att ha en mobil som under en lång tid framöver kommer att få uppdateringar. Däremot får Motorola svårt att sälja in sin mobil med speciella funktioner i systemet, men å andra sidan finns det gott om MotoMods som går att sälja in mobilen igenom. Nackdelen med systemet som jag hittat är problem med skärmrotation. Z2 vill rotera skärmen när jag inte vill det, när mobilen ligger plant i min hand snurrar ibland skärmen, så att jag trycker på fel sak. Ett mindre fel som inträffar ganska sällan, men irriterande.

 

Väl tilltaget med tanke på priset

Hårdvarumässigt är Moto Z2 Play långt ifrån bäst på marknaden. Men det som är bra är att det nästan inte märks. Mobilen är snabb och laggar aldrig, samtidigt som minnet är stort. Det ända jag märkt hårdvarumässigt är att GPS:en har lite trubbel. När jag var ute och sprang en mil registrerades bara att jag sprungit 8 km i min springapp, möjligen någon batterisparfunktion som går in och förstör för min löparapp. För prestandan har Motorola lagt in den något långsamma Snapdragon 626 tillsammans med 4 GB RAM. Även om det på pappret inte är toppenprestandra så säger verkligheten något annat. Minnet på 64 GB vill jag heller inte klaga på, det är egentligen mer än vad jag väntat mig för priset. Räcker det inte finns möjlighet att stoppa in ett minneskort.

 

En svårslagen batteritid

Även om jag tidigare skrivit en hel del bra om Moto Z2 Play så finns det något som slår allt annat. Batteritiden är helt fantastisk. Hur mycket jag en använder mobilen så lyckas jag inte döda mobilen på en dag, normalt sett slutar jag dagen på mellan 50 och 70 % kvarvarande batteri, vilket gör att jag utan större problem kan ladda varannan dag. På mina lediga dagar när jag använt mobilen riktigt mycket har jag fått ned batterinivån till 15 % på kvällen, då jag med en annan mobil förmodligen hade fått ladda upp batteriet både en och två gånger. Batterisparlägen finns det dock inte så gott om, bara det som följer med som standard i Android. Visst är det lite synd, men å andra sidan behövs det knappt finnas. Däremot finns snabbladdning, med 30 minuters laddning fick jag upp batteriet till 45 %, vilket är riktigt bra.

Slutligen måste jag säga att för 4 500 kronor så är Moto Z2 Play en väldigt bra telefon. Visst går det att klaga på att kameran inte är den absolut bästa och att den saknar vattentäthet, men med tanke på priset så slår den mina förväntningar på nästan alla områden. Jag kan starkt rekommendera Moto Z2 Play om din budget ligger runt 5 000 kronor.

Betyg:

Design: 4,5

Kamera: 4

Användarupplevelse: 4

Skärm: 4,5

Batteri: 4,5

Hårdvara: 4

 

Totalt: 25,5/30

Kommentarer

Kommentera