Opinionsblogg

Alla borde köra elbil – här är 6 anledningar

De är inte så dyra egentligen

Idag är kanske elbilar något av en lyxgrej. Men de finns faktiskt elbilar som är riktigt billiga, nästan som bensinbilar. Nissan Leaf till exempel kostar med miljöbilspremie inräknat 277 490 kronor. Jämför man med den billigaste Volvon, Volvo V40, så kan man köpa den från 205 900 kronor. Leafens bränsle kostar ca 2 kronor milen medans V40 kostar med dagens priser (som mycket väl kan komma att öka) cirka 8 kronor. När man kört den 20 000 mil (en vanlig bils livslängd) betyder det att totalkostnaden hos leafen är 317 490 kronor medans den hos Volvon är 331 900 kronor. Och då är inte ens servicarna som är mycket kostsammare hos bensinbilarna inräknade. Elbilarna kommer dessutom förmodligen sjunka en hel del i pris, så snart räcker det kanske men några tusen mil innan man tjänat ikapp kostnaden.
 Nissal Leaf Pris: från 317 490 Räckvidd: från ca 12 mil

 

Man behöver inte laga dem

Elbilar är ofta ganska nya så de flesta har inte riktigt testats för hur länge de håller. Men det finns en elbil som körts över 30 000 mil, då en vanlig bensinbil brukar vara slutkörd. Vad har hänt med bilen då (en Tesla Model S)? Batteriet har blivit 6% sämre, motorn byttes ut på garanti, däckbyten har gjorts, och det lilla batteriet har bytts ut (det batteriet som alla bilar har). Utöver det har inget bytts, inte ens bromsar. En bensinbil har vid det här laget förmodligen varit inne på verkstad upp emot 20-30 gånger och kostnaden för detta är nog inte så kul att räkna ihop.

 Tesla Model S Pris: från ca 918 000 kronor Räckvidd: från 23 till 85 mil beroende på modell och omständigheter

 

De är rymligare

Eftersom motorerna på en elbil är lika stora som vattenmeloner och batteriet ligger monterat i golvet får elbilar en stor fördel. Tillverkarna kan nämligen göra bagageutrymmet större då det inte är någon bensintank eller avgasrör att ta hänsyn till, de kan också göra ett bagageutrymme framtill vilket resulterar i utmärkta packningsmöjligheter jämfört med en vanlig bil.

 Renault Zoe Pris: 209 900 + batterihyra på 799 kronor/månad Räckvidd: 9-17 mil

 

De är snabbare

En elbilsmotor och dess batteri är inte riktigt begränsade på samma sätt som hos en bensinbil. Direkt när du trycker på pedalen har du tillgång till all kräm i motorn, bensinbilar där emot måste du varva upp en del för att få tillgång till den maximala kraften. Resultatet är att elbilar är snabbare på att accelerera. Teslas värstingbil, Model S P100D, klarar 0-100 km/h på cirka 2,5 sekunder. Jämför man det med den snabbaste Ferrarin utan elmotor så klarar den samma test på 3,1 sekunder…

 Tesla Model X Pris: från 1 137 000 kronor Räckvidd: mellan 41 och 52 mil enligt oberoende tester

 

De kan göras säkrare

Eftersom en elbil inte har en motor fram som trycks in i knäna vid en krock och som dessutom gör det svårare för biltillverkare att skydda bilen framtill, så har elbilen en stor fördel. Sen är det ju så att elbilstillverkarna idag inte fullt lärt sig utnyttja det, men Teslas första egna bil fick hur som helst högsta betyg i krocktest. Detsamma gäller även Nissan Leaf och Renault Zoe.

 Chevrolet Bolt som kommer i år.

 

De är bättre för miljön

Slutligen så är ju faktiskt miljötänket med elbilar den största fördelen. Sanningen är ju att en bensin och dieselbil spottar ut riktiga gifter. En elbil är lite smutsigare att tillverka, men detta tjänas ganska snabbt ihop när man väl börjar köra bilen. Att tänka att man för varje meter man kör, och till och med när man står stilla, förgiftar luften, är inte så kul.

Kommentarer

Kommentera