Opinionsblogg

Kameratest S8 vs. P10 - speciallägen

Som ni tidigare sett har jag testat Huawei P10 plus och Samsung Galaxy S8+. Båda har riktigt bra kameror, men det är inte bara att de ska ta bra bilder, det är alltid kul med några extraordinära funktioner. Här går jag igenom de funktioner jag gillat mest.

Samsung Galaxy S8+

Kameragränssnittet ser väldigt stilrent och snyggt ut i S8. Här finns trots det en del funktioner inbyggda. Dels kan du lägga till saker till ditt ansikte, något som idag annars används flitigt i Instagram och Snapchats appar, men här går det alltså att göra direkt i kameran. Med ett svep till höger får vi fram ytterligare kameralägen, här kan vi ladda ned andra appar men Samsung har en del bra från början. Det jag tycker är roligast är matläget. Med matläget så känner telefonen av mat och tar fram färgerna tydligare i maten samtidigt som den tonar bort det runt omkring. Det här läget har jag använt flitigt och det är mycket roligt.

 
 

Hauwei P10 plus

Jämför man med S8 så har P10 ett mer grötigt kameragränssnitt med mer funktioner att lära sig. Du kan spegelvända dina selfies, sudda ut allt som inte är personer och ta snygga svartvita bilder. Det jag däremot tycker är roligast med den här kameran är att dem är två, detta för att kunna ta mer färgrika bilder. I appen kan du välja på standard, vivid eller smooth, gällande färgerna. Med vivid förstärks färgerna ordentligt vilket kan ge både absurda resultat men ibland även riktigt häftiga bilder. Ett annat läge som är kul är nattläget. Med detta så fotograferar du så länge som du vill, tryck på kameraknappen och håll mobilen stilla. När du känner att du fått in tillräckligt mycket ljus så trycker du på kameraknappen igen. Med det här läget kan man få till riktigt häftiga bilder.

Med vividläget på blir speciellt den röda färgen väldigt utstickande. 
 
I det normala läget lägger man knappt märke till färgen.
 
Nattläget ger möjligheten att ta riktigt häftiga bilder.

Kommentarer

Kommentera