Opinionsblogg

Test av P10 lite - påkostad design för 3000 kronor

Huawei P10 lite är en telefon som släpptes för några månader sedan och är en billigare version av Huawei P10. Telefonen finns i vit, svart, guld och blå och kostar idag cirka 3000 kronor.

Påkostad design - men inte den modernaste

I billigare versioner av telefoner är jag van vid att mycket är bortskalat. När det gäller P10 lite så har Huawei valt att behålla en lyxig design trots att mobilen är lite billigare. Telefonen har både en fram och baksida av glas medans kanterna runt om är av metall. Volym och av/på-knapp sitter på höger långsida medans fingeravtryckssensorn sitter i mitten av baksidan. För ljud finns en hörlursutgång på toppen av telefonen och en högtalare på botten av telefonen, en högtalare som varken imponerar eller gör mig besviken och som dessutom sitter så till att den lätt blockeras av mina händer. Designmässigt är det inte mycket att klaga på, men det finns saker som kunde gjorts bättre. P10 lite är exempelvis inte vattentät och den är ganska hal och glider ut ur fickor på grund av valet av en glasdesign. En annan sak som är negativt är att Huawei kör den gamla laddningsporten micro-USB istället för USB-C som idag är standard. Det spelar egentligen inte så stor roll, men ska man låna laddare och liknande kan detta komma att bli ett problem i framtiden.

Skärmen är i en ganska normal storlek som gör att mobilen borde passa de flesta. Storleken är på 5,2 tum och upplösningen full-HD. Gällande kontrast, skärpa och färger så tycker jag skärmen är riktigt bra för priset och skärmen hade helt klart varit godkänd på en dubbelt så stor telefon. Även i solljus presterar skärmen bra. Det är alltså en bra skärm vi pratar om, även om det inte är en otroligt bra skärm.

Lätt att ta bra bilder - svårt att ta mycket bra bilder

När man öppnar kameran möts man av ett simpelt gränssnitt, som dock enligt mig ser lite gammalt ut. Ett svep till vänster och man kan välja på flera olika fotolägen, bland annat ett avancerat proffsläge, ett svep till höger och man kan välja inställningar. Har du väldigt höga krav på kameran så är nog P10 lite inget för dig. Men har du krav på att kameran bara ska vara bra kommer du inte bli besviken. Bilderna jag tagit med P10 lite, har sällan blivit helt värdelösa som på vissa andra mobiler under 3000 kronor, men heller aldrig imponerande, det är helt enkelt någon typ av mitt emellan kamera. Kameran är på 12 megapixlar och saknar tyvärr både slowmotion och 4K. Selfiekameran är även den lite sådär mitt emellan och tar helt okej bilder men inte något otroligt. Däremot har kameraappen ganska roliga inställningar för selfies!

 
 
Bild tagen med selfikameran
 
Ibland är P10 lite lite seg

Mjukvaran i P10 lite känns både modern och gammal. Vissa saker som exempelvis rullgardinsmenyn som man sveper ned från toppen av skärmen är i behov av uppfräshning i min mening. Däremot finns det appar som är riktigt snyggt designade, inställningsmenyn är exempelvis riktigt snyggt gjord. Mestadels flyter gränssnittet på riktigt bra, precis som man kan vänta sig för 3000 kronor. Dock händer det lite nu och då att telefonen är extremt seg. En gång skulle jag skriva ett mail, men det var så långsamt att jag efter några minuter gav upp och startade om telefonen. En annan gång när jag märkte att telefonen var långsam testade jag att ta en bild, det tog 32 sekunder att ta bilden och sedan titta på den. Det är synd att mobilen ska bli seg lite nu och då, en omstart räcker, men det är irriterande.

Plats för 2 SIM-kort

I mobilen sitter en åttakärnig processor av billigare typ, men ändå en processor som ska vara tillräckligt stark för mobilen. Minnet är 32 GB stort men med bara cirka 20 GB ledigt från början. Detta bör nog ändå räcka för de flesta, och om inte finns det plats för ett minneskort som iså fall tar upp platsen för SIM-kort nummer 2. Arbetsminnet är 3 GB stort vilket är mycket för prisklassen och gör att telefonen klarar av att hantera mycket samtidigt.

Batteri som klarar dagen oavsett användning

När jag efter en dryg veckas användning ska sammanfatta batteritiden får jag lite svårt. Vissa dagar har jag använt mobilen väldigt mycket men batteriet har ändå klarat sig. Andra dagar har jag inte använt mobilen mycket alls men den har ändå tuggat i sig det mesta av batteriet. Mobilen har i alla fall aldrig dött under en dag, även om den började laddas med endast 3 % laddning kvar en av testdagarna. Att tänka på här är att mobilen har två riktigt bra batterisparlägen som jag undvikit att använda. Ett vanligt strömsparläge som gör enklare åtgärder för att spara batteri, och ett som kallas ”ultra” och som endast behåller de grundläggande funktionerna som telefonsamtal och SMS. I skrivande stund hävdar mobilen att jag på batteriet klarar mig 9 timmar, sätter jag igång strömsparläget klarar jag mig 13 timmar och med ”ultra” ska den klara sig 58 timmar. När batteriet är lågt finns också snabbladdning, en halvtimmes laddnings resulterade i 37 % batteri vilket är ganska snabbt.

Sammanfattningsvis känns det som P10 lite inte är riktigt bra på något, men heller inte är dålig på något, förutom då att den kan vara riktigt seg ibland. Skulle jag välja P10 lite skulle jag göra det framförallt för designen. Konkurrensen i prisklassen är dock stenhård och vill du ha en modernare mobil som tyvärr har lite mindre minne, så är Galaxy A3 2017 ett mycket bra val.

Betyg:

Design: 3,5

Kamera: 3

Användarupplevelse: 2

Skärm: 3

Batteri: 3

Hårdvara: 3

 

Totalt: 17,5/30

Kommentarer

Kommentera