Opinionsblogg

Bäst designade mobilerna någonsin - och de sämsta

Jag har testat många olika mobiler under tiden jag haft min blogg. Men vilka är de bästa jag någonsin testat? Ser man till helheten är det Samsung Galaxy S8 och Galaxy Note 8, men om vi bara ser till designen? Detta område handlar till stor del om tycke och smak. För mig är det viktigt att mobilen är snygg och skön att hålla i. Jag uppskattar även om mobilerna bland annat är vattentäta, har bra placerade fingeravtrycksläsare och riktigt bra högtalare.

Sony Xperia XZ och Sony Xperia XZs

Idag hade inte Xperia XZ och syskonmobilen XZs fått toppbetyg, den känns helt enkelt inte tillräckligt 2017. Men när den släpptes för cirka ett år sedan var designen klockren. Designen var för mig väldigt tilltalande, den låg bra i handen, var vattentät, hade dubbla högtalare och en grym fingeravtrycksläsare. Så mycket mer designmässigt kan man inte begära av en mobil. Vill du köpa en Xperia XZ så finns den fortfarande i butik till ett pris på cirka 4 000 kronor. Dessa är de enda mobiler i bloggens historia som fått toppbetyg 5/5 i design.

 
 

Sämst design

De två telefoner jag tyckt har sämst design är Lumia 950 XL samt Huawei Y6 II Compact. Den första var Microsofts flaggskepp och finns tack och lov inte kvar på marknaden. Trots priset på cirka 5000 kronor kändes det som en telefon som lika gärna kunde kostat 700 kronor, den var helt enkelt ruskigt plastig och ruskigt ful. Huawei Y6 II Compact finns däremot fortfarande till salu till ett pris på mellan 1000 och 2000 kronor. Rent designmässigt tycker jag den är snyggare än Lumia 950 XL men högtalaren har en dålig placering. Summan blev att båda fick bottenbetyget 2/5.

 
 
 

Kommentarer

Kommentera