Opinionsblogg

Sonys hörlurar för basälskare!

Vill man ha ordentliga bluetoothhörlurar men ändå inte betala hur mycket som helst. Då finns Sonys XB950BT, som dessutom kommer med funktionen “EXTRA BASS”. Hörlurarna är riktigt stora och själv tycker jag att de är något förstora för att gå runt med, de är kanske lite mer lämpade att ha hemma eller på flygresor. XB950BT kostar cirka 1 000 kronor och finns i en färg, svart med röda ränder.

 
 

Mycket knappar

Som sagt är det riktigt stora hörlurar vi pratar om. Trots det är de ganska lätta och sitter väldigt skönt på huvudet. Många andra hörlurar, speciellt i den här prisklassen, gör ofta ont efter att man använt dem ett längre tag. Det är som tur är inte fallet med XB950BT som fortsätter vara sköna länge.

 

Det som är desto värre är alla knappar som jag har svårt att lära mig hitta ordentligt. På vänster hörlur finns powerknappen och EXTRA BASS-knappen(som vi kommer till mer senare). Här finns också ett USB-uttag för laddning, ett uttag ifall du vill lyssna via sladd och dessutom en mikrofon som ger ett riktigt bra ljud vid samtal. På den högra hörluren finns volymknappar och en knapp som du kan dra i för att byta låt, trycka för att spela/pausa och även svara i telefon med. Det är ingen knapp som jag vill ta bort, alla känns användbara, men det kan bli lite rörigt.

 
 

Bas med plusmeny

Är du precis som jag en basälskare? Då kommer du säkert gilla XB950BT. Den vanliga ljudkvaliteten är väl helt okej, inget jättebra, men godkänt för prisklassen. Däremot är det kul med så mycket bas. Vill man ha ytterligare bas kan man trycka på knappen EXTRA BASS och då pausas musiken en halvsekund och startas sedan om med extremt mycket bas. Det är en riktigt kul funktion som jag använder mycket. Man får dock vara noggrann med att stänga av den om man byter till en låt där inte bas passar för annars förstör det hela låten.

 

XB950BT har 20 timmar batteritid och är ett par hörlurar jag diggar. Jämför man med hörlurar för runt 2 000 kronor kan de tyvärr inte hävda sig. Men tittar man på vad man får för 1 000 kronor bjuder hörlurarna på design och funktioner som jag tycker överträffar prisklassen. Ljudet är kanske inte på samma nivå som designen, men gillar du bas så kommer du älska dessa.

 

Kommentarer

Kommentera