Opinionsblogg

Bästa och sämsta kameramobilerna jag testat!

Jag har testat många mobiler och det finns en sak som skiljer dem åt väldigt mycket, kameran. I dagsläget blir de billigare telefonerna allt bättre både när det gäller design och prestanda, men en sak som man fortfarande behöver betala mycket för är kameran. Och kanske är det ändå så att kameran för många är den viktigaste komponenten i en telefon. Här är den bästa och den sämsta telefonen jag testat gällande kameran.

Samsung Galaxy Note 8

Samsung har nu i några år varit herren på täppan när det gäller kameror i mobiler. Konkurrenterna börjar närma sig men har i mitt tycke fortfarande en liten bit kvar. Note 8 har samma kamera som sitter i Galaxy S8, men har dessutom ytterligare en kamera för zoom och för att ta foton med extremt suddig bakgrund. Resultaten blir nästan alltid otroliga, dessutom är kameraappen den jag gillar mest i någon telefon. Note 8 är den enda telefonen som fått betyget 5,5/5 i kategorin kamera på min blogg. De mobiler som fått toppbetyget 5 är Galaxy S8+ och Galaxy S8.

 
 

Sämsta kameramobilen - Huawei Y6 II Compact

Huaweis budgetmobil vinner kategorin sämsta kameran. Kameran i sig är inte helt tokig med tanke på priset, däremot är appen undermålig och selfiekameran den överlägset sämsta jag någonsin testat. Låt dig inte luras av att den har 13 megapixlar (fler än Note 8) och att selfiekameran har 8 megapixlar. Megapixlar anger bara hur stor bilden är, och inte hur bra bilderna blir. Kameran fick bottenbetyget 1,5. Andra mobiler med riktigt dåliga kameror är Motorola Moto G5 och Huawei Honor 8 Lite, båda fick betyget 2,5.

 
 

Kommentarer

#1 - Jessica Högberg

Jag är grymt nöjd med kameran i min s7edge

Svar: Det är en av de absolut bästa kamerorna i någon telefon, den kom ut innan jag började bloggen, annars hade den fått en solklar femma!
nyaprylar.blogg.se

Kommentera