Opinionsblogg

De första intrycken av Galaxy A3 2017!

Samsungs A-serie är en serie som fokuserar på design och prisvärdhet. Modellerna som finns i Sverige, A3 och A5, uppdateras varje år. Jag har testat årets upplaga av A3 som är en mindre mobil som jag verkligen fattat tycke för. Mobilen kostar cirka 3 500 kronor och här är mina 3 första intryck av den!

1. Design som imponerar

Galaxy A3 är snyggt designad och den känns ungefär som en förkrympt Galaxy S7. Så små mobiler som Galaxy A3 är jag inte van med och att den ligger så bra i handen är verkligen skönt. Mobilen har både glas på fram och baksida. Baksidans glas är rundat vid kanterna vilket ytterligare förstärker den goda känslan när mobilen ligger i handen. A3 har precis som alla Samsungs (förutom S8) två touchknappar längst ned tillsammans med en hemknapp med inbyggd fingeravtryckssensor. Högtalaren är listigt placerad på långsidan så att den aldrig blockeras av någon hand. Till råga på allt är mobilen också vattentät, faktum är att det är en av de billigaste vattentäta telefonerna på marknaden!

2. Bra skärm – med en nackdel

Samsung är bra på skärmar. Den i A3 är utomordentlig när det gäller färger och kontrast. Den är däremot lite lågupplöst för priset, så lågupplöst att jag märker det. Det är inget jag stör mig på, speciellt eftersom jag vet att en skärm som är något mer lågupplöst gör att mobilen blir snabbare och får bättre batteritid. När skärmen är avstängd finns även funktionen ”always-on”, en funktion som gör att du alltid kan se klockan, notifikationer och vilken låt som spelas. Detta utan att batteriet slukas eftersom resten av skärmen är svart. Den här funktionen skulle jag gärna se i fler mobiler.

3. Oslagbar batteritid

Nu kommer vi till den roligaste delen. Jag har förvisso bara använd mobilen i några dagar, men batteritiden är inte något annat än helt otrolig. Detta även fast ”always-on” är påslagen och att jag har en klocka kopplad till mobilen. Efter en hel dags användning med 3 timmar med skärmen påslagen återstår 50 % av batteriet. Det finns ingen mobil jag kan minnas som har såhär bra batteritid. Dessutom går den ganska snabbt att ladda och det finns riktigt bra batterisparfunktioner.

Mina första intryck av mobilen är väldigt bra, håll utkik på bloggen så kommer snart ett riktigt test!

Kommentarer

Kommentera