Opinionsblogg

Samsungs Gear S3 Classic i test!

Jag har testat Samsung Gear S3 Classic, en klocka som går loss på cirka 4000 kronor. Detta gör att den befinner sig i ungefär samma prisklass som Apple Watch 2. Samsung har dock i Gear S3 försökt efterlikna en vanlig klocka och resultatet gillar jag.

Rund design

Gear S3 har en rund skärm, det är de inte ensamma om men det är ändå en minoritet av dagens smartklockor som har runda skärmar. Klockan är uppbyggd i borstat stål och är ganska rejäl och ganska stor även om den inte är allt för stor. Runt skärmen sitter ett hjul som går att snurra på, med hjälp av hjulet går de flesta funktioner i klockan att manövreras även om man ganska ofta behöver pilla på skärmen. Samsung har löst det så att det oftast är antingen svep åt något håll eller ett klick på höger/vänster sida av skärmen som används för att styra klockan, det gör att man trots den lilla skärmen klarar sig ganska bra. På höger sida av klockan har vi också två knappar, en tillbakaknapp och en menyknapp. Självfallet är klockan vattentät vilket gör att man slipper gömma den om det exempelvis regnar kraftigt.

Klockan har, till skillnad från sin föregångare Gear S2, en högtalare. Med hjälp av den går det att prata i telefon, och det fungerar faktiskt väldigt bra. Visst känns det lite konstigt men när jag exempelvis kör bil gör det att jag slipper vara en trafikfara med mobilen tryckt mot örat. Även om det är positivt att det går att ringa med den så är ändå den största fördelen att det är synkad med mobilen. Med andra ord så får jag alla notifikationer i klockan, det är väldigt skönt att slippa ta upp mobilen för att se vad jag fått för meddelande, att snabbt titta i klockan är mycket smidigare.

Batteritid som imponerar

Något som oroar mig när jag testar en smartwatch är batteritiden. Klockan har en skärm som täcker nästan hela enheten och klockan är dessutom väldigt liten, samtidigt som den hela tiden har kontakt med mobilen. Gear S3 levererar dock en så bra batteritid att jag knappast behöver oroa mig. I min dagliga användning har jag lyckats slösa mellan 20 och 40 procent av batteriet. Det betyder att jag enkelt klarar mig 2 dagar, och kanske till och med 5 dagar om jag snålar lite. Tänk då på att skärmen är påslagen hela tiden. Den är visserligen nermörkad och hela skärmen är svart förutom visarna, men det är ändå imponerande. Klockan känner även av när den ligger på ett bord och släcker då ned sig själv för att kunna spara batteri när den bara ligger. När den väl ska laddas så gör man det trådlöst genom den medföljande laddstationen. En station som du med Gear S3 alltid kommer behöva ha med på resan. Dessutom kopplas stationen till en gammal micro-USB sladd. Detta betyder att du behöver ha med lite extra saker på nästa resa…

Apputbud

Eftersom Samsung valt att skippa Android och iställer skapa sitt eget klocksystem så är apputbudet lite mer begränsat än hos andra klockor. Apparna får man hämta genom mobiltelefonen på Galaxy Apps, där man även behöver skapa ett konto. Det mesta som finns i butiken är nya klockansikten som kostar några kronor. Det finns även några få spel, och faktiskt spotify och svt nyheter! Med spotifyappen går det att byta låt direkt från klockan, något som jag uppskattar mycket. Om man vill går det också att spela upp musik direkt i klockan, högtalaren är inte något att hurra för, men att spela musik i klockan lär nog få folk att rynka lite på ögonbrynen. För de som spelar golf kan jag också meddela att appen har inbyggd GPS och det finns golfappar att hämta. Inbyggt finns även pulsmätare, så har du en aktiv livsstil så passar klockan bra.

 

Vilka mobiler fungerar den med?

Eftersom Samsung byggt sitt eget operativsystem så är det inte så konstigt att den fungerar bäst med Samsungs egna mobiler. Tidigare Samsungklockor fungerade inte ens med några andra telefoner. Men Gear S3 fungerar med alla nyare Androidmobiler som har minst 1,5 GB minne. När det gäller iPhone behöver du ha iOS 9 och en iPhone 5 eller senare. Har du en Androidmobil som inte är en Samsung begränsas funktionaliteten något, men den fyller mestadels sitt syfte. Har du en iPhone begränsas användbarheten ännu mera, exempelvis går det inte att få upp epost i klockan.

Avslutningsvis gillar jag verkligen Gear S3 Classic. Priset är högt, men Samsung vill även vara premium vilket rättfärdigar priset. Däremot går det att köpa Gear S2 för cirka 2500 kronor. Gear S2 saknar högtalare och är i mitt tycke inte lika snygg, men annars är inte skillnaden så stor. Båda är riktigt bra klockor!

Kommentarer

Kommentera