Opinionsblogg

Kameratest S8 vs. P10 - i dagsljus

Tidigare har vi kollat vilket mobil som var bäst i kvällsljus, där kunde Samsung Galaxy S8+ visa mer ljus medans Huawei P10 plus visade en mer realistisk bild. Nu är jag på plats i Fort Lauderdale och har testat kamerorna i dagsljus. Dagsljus är väldigt lätt för telefoner, så jag väntar mig i princip perfekta bilder från båda. Dessutom är solen rakt ovanför här, vilket gör att oavsett vilket håll man fotar åt, så störs mobilen minimalt av solen. Bilderna är tagna i HDR, vilket betyder att telefonerna tar flera bilder med fokus på både ljusa och mörka partier. Bilderna kombineras sedan ihop till en bild.
 
P10: 
 
 
Bilderna från P10 är båda riktigt bra. Utan att stenhårt granska dem så är det egentligen svårt att klaga på något. Bilderna ser realistiska ut och P10 har hanterat alla områden riktigt bra. Ska du ta bilder i dagsljus så kan din P10 utan problem ersätta de flesta kamerorna, även systemkameror skulle jag säga.
 
S8:
 
 
Precis som hos P10 är det väldigt svårt att hitta något att anmärka på hos S8. Det som jag ser som jag ser som negativt hos S8 är att den första bilden är något blek och inte lika rik på färger som hos P10. P10 har nämligen dubbla kameror för att kunna fånga upp mer färger. Vilken som är bäst får du själv bedöma. För att kunna granska noggrannare så förstorar vi nu den första bilden.
 
P10 förstoring:
 
S8 förstoring:
 
Detaljrikedomen är betydligt bättre gällande S8. Kanterna på huset ser dock inte så väldigt bra ut, Samsungen får inte riktigt till det i min mening, desutom är bilden väldigt matt. Den uppstickande pinnen längst upp till vänster syns dock bra medans den i bilden från P10 nästan försvunnit. I övrigt levererar P10 en betydligt suddigare bild, men färgerna är bättre. Jag tycker att bilden med P10 är bäst, men det handlar om att välja mellan detaljrikedom eller färger i det här fallet. Vilken tycker bild tycker du ser bäst ut?

Kommentarer

Kommentera