Opinionsblogg

Ny mobil från Motorola - med glas som inte spricker

Motorola har släppt sin nya Moto Z2 Force Edition. Det handlar om en mobil som liknar tidigare Motorola mobiler vilket betyder en riktigt snygg design, men här har Motorola försökt att gå ett steg längre. Mobilen väntas landa i våra svenska butiker inom några veckor.

 

Precis som förr

Då Motorola gjort ett stort nummer av sina motomods, tillbehör du sätter via magneter på baksidan av telefonen, måste deras nya telefoner vara av exakt samma formfaktor. Det gör att Moto Z2 inte skiljer sig nämnvärt från sina föregångare, vilket inte heller är negativt. Mobilen är supertunn på cirka 6 mm och är samtidigt ganska stor. Materialvalet andas hög kvalitet och kameran sticker ut ordentligt, vilket är nödvändigt för att hålla tillbehören på plats. Nytt här är att Moto Z2 klarar av stänk av vatten, riktig vattentäthet är det alltså inte tal om, men nu borde i alla fall mobilen klara ordentligt regn utan att man behöver oroa sig. Skärmen är 5,5 tum och är som vanligt högupplöst och bör i vanlig ordning kunna visa riktigt fina färger. Det som skiljer mobilen åt från andra mobiler på riktigt är att skärmglaset inte går sönder. Det är i alla fall vad tillverkaren hävdar, egentligen handlar det om en garanti som även innefattar sprucket glas. Men är du orolig för att skärmen ska spricka, då bör du fundera på den här mobilen.

 

Dubbla kameror

Ska man köpa en kameramobil har Motorola aldrig varit en mobil att tänka på, även om kamerorna varit bra har de aldrig varit bäst. I Moto Z2 har man valt att lägga in dubbla kameror på baksidan, båda på 12 megapixlar. De fungerar precis som kamerorna i många Huaweitelefoner, en fotar svartvita bilder och en i färg, bilderna kombineras och vips så har man en riktigt färgrik bild. Självklart filmar även kamerorna i 4K och klarar av slowmotion. Den främre kameran fotar i 5 megapixlar. Om kameran är bra eller inte återstår att se, men jag kan tänka mig att Motorola har höjt sig åtminstone något i Moto Z2.

 

Starkast i stan

Motorola brukar kunna visa en av de bästa användarupplevelserna i sina mobiler, det handlar alltid om ganska rena operativsystem utan en massa tjafs, och snabbt brukar det gå. Det som driver mobilen den här gången är värstingprocessorn Snapdragon 835 tillsammans med 4 GB RAM, så mycket bättre finns inte att hitta på marknaden. Till minne finns 64 GB att tillgå, räcker inte det kan Moto Z2 sluka minneskort på upp till 256 GB. 

De stora nackdelarna

Nu har jag inte testat telefonen, men det finns en sak jag oroar mig för. Motorola själva hävdar att batteritiden ska vara riktigt bra och att mobilen även ska vara snabb att ladda. Snabbladdning köper jag, men att det lilla batteriet på 2730 mAh ska kunna visa en riktigt bra batteritid har jag svårt att se. Har Motorola lyckats göra mobilen strömsnål är det visserligen inte omöjligt, men batteriets storlek tillsammans med den stora skärmen rimmar inte bra i mina öron. Den andra stora nackdelen är att det inte finns något hörlursuttag, ska du lyssna på musik får du helt enkelt använda den medföljande adaptern. Har du glömt den, ja då får du lyssna någon annan gång…

Avslutningsvis känns den här mobilen som ett halvdant försök att göra en bra flaggskeppstelefon. Vissa saker känns riktigt bra, Moto Z2 kommer exempelvis vara riktigt snabb, men batteritiden och ett skippat hörlursuttag gör mig verkligen besviken. Något pris är inte presenterat, men gissningsvis får du lägga en bra bit över 5 000 på den här telefonen. Jag känner mig kluven.

Kommentarer

Kommentera