Opinionsblogg

S8+ i test - större, bättre och modernare

Tidigare har jag testat Galaxy S8 och det är en av de bästa telefonerna jag någonsin testat. Nu är det dags för storebror S8+, en mobil som tillsammans med vanliga S8 har förändrat vad jag ser som en modern mobil. S8+ är den mest exklusiva mobilen Samsung har att erbjuda, vill du köpa den får du betala cirka 9000 kronor.

Snygg – men svår att låsa upp

Till att börja med så är S8+ som väntat en mobil som är av större modell. Den är inte gigantisk men absolut bland de större mobilerna. Däremot är skärmen gigantisk eftersom den verkligen tar upp hela framsidan. Framsidan har bara en lite rand högst upp och längst ned där skärmen saknas. Längst långsidorna kurvar sig skärmen, precis som vi börjat bli vana vid hos Samsung. Kanterna runt mobilen består utav metall och längs vänstersidan hittar vi volymknappar samt en bixbyknapp som vi pratar mer om senare. På högersidan har vi av/på-knappen. På undersidan av telefonen finns det en USB-C kontakt för laddning, hörlursuttag och en ganska bra högtalare. Baksidan är helt i glas och här hittar vi fingeravtrycksläsaren, bredvid kameran. Även om den i sig är ganska bra så är den svår att hitta med fingret och S8+ är en mobil som tack vare det är ganska knepig att låsa upp. Designmässigt är det nog egentligen fingeravtrycksläsaren som är den stora nackdelen, annars ligger den riktigt skönt i handen, ser ruskigt snygg ut och är även vattentät.

Skärmen skulle i en vanlig mobil lika stor som S8+ förmodligen mäta 5,5 tum, men Samsung har på samma yta lyckats få in en 6,2 tum stor skärm. Skärmen är en av de största på marknaden. En stor skärm betyder inte automatiskt en bra skärm, men det gör det i det här fallet. Skärmen i S8+ är nog den bästa i någon mobil idag. Upplösningen är skyhög på 1440*2960 pixlar. Däremot har Samsung varit lite knepiga, från början har du en lägre upplösning för att snåla på batteriet, och du måste själv gå in i inställningar och höja upplösningen. Skärmen har också en funktion som kallas blåljusfilter, med denna igång plockas blått ljus bort från skärmen vilket gör att den fungerar bra att titta på direkt innan man ska sova. Värt att nämna är att glaset runt skärmen är det starkaste mot sprickor någonsin, Gorilla Glass 5. Glaset har däremot fått kritik för att det är extremt lätt att repa, under mitt test har jag däremot inte fått någon repa.

Svårslagen kamera

När någon frågar mig om vilken mobil som har bäst kamera svarar jag Galaxy S8. Men samma kamera sitter även i S8+, och faktiskt också i Galaxy S7. Kameran är på 12 megapixlar och kan filma i både 4K och slowmotion. Bilderna och även filmerna blir av svårslagen kvalitet. Det som utmärker S8 är hur lätt det är att få till de där fantastiska bilderna, dessutom har den ju den bästa skärmen att visa upp dem på. Även när ljuset är dåligt så går det att få till bra bilder, och det är inte någon telefon som lyckas med detta lika bra som just S8. Kameragränssnittet är även det väldigt smidigt och roligt samtidigt som Samsung gjort det snyggt. Med andra ord, vill du ha den bästa kameran i din ficka, välj någon av S7 och S8 mobilerna. 

För mer tester av kameran, uppdatera dig på bloggen. Snart åker jag nämligen till karibien där S8+ utmanar P10 plus i en kameraduell!

 
 
 
 
Knapparna har flyttat in på skärmen

Många av mobiltillverkarna har på senaste tiden snålat med mjukvaran i telefonen. Apple är duktiga gällande mjukvaran men många andra nöjer sig med den de får gratis av Google. Det gör däremot inte Samsung. Samsungs gränssnitt är det mest omgjorda Android som finns, de har verkligen lyckats med att göra det både snyggt och funktionellt i telefonen. Genomgående känns alla medföljande appar både smart gjorda, snygga och moderna, något som är svårt att säga gällande andra mobiltillverkare förutom Apple. En sak som är ny i Samsung är att knapparna flyttat in på skärmen, det finns alltså ingen fysisk hemknapp. För att lyckas ta bort nackdelarna med en hemknapp på skärmen har Samsung gjort den tryckkänslig. Detta gör att du kan trycka på den även om telefonen är avstängd och den tänder då skärmen. Detta samtidigt som mobilen vibrerar så att det känns som du trycker ner skärmen, riktigt häftigt. En annan häftig funktion som Samsung implementerat i S8+ är ögonigenkänning. När du låser upp mobilen går det alltså att rikta mobilen mot ögonen. Detta fungerar förvånansvärt bra och är väldigt smidigt, om jag skippar glasögonen. Detta gäller även linser menar Samsung, så har du dålig syn får du använda fingeravtryckssensor istället, som jag sen tidigare sa var så knepig att nå…

En ny funktion i S8 är bixby, Samsung har lagt så mycket vikt vid den så att den har fått en egen knapp. För att öppna bixby krävs det inte att man öppnar något lås vilket tyvärr gör att bixby öppnar sig i fickan ibland. Väl inne ser jag mitt schema, mina mest besökta webbsidor, vädret, lite nyheter och föreslagna appar. Tyvärr en tjänst som känns väldigt onödig. Har du engelska som språk kan du prata med bixby, men med svenska går alltså inte ens det.

Batteritiden är sämre än jag väntat mig

Innanför skalet på S8+ finns det bästa på marknaden, om du räknar bort nya Oneplus 5. Vi har en Exynos 8895 processor, 4 GB arbetsminne och 64 GB lagringsminne som kan utökas med minneskort. S8+ har även stöd för Samsung Pay, något jag själv skulle skaffat om jag hade en Samsung som min enda mobil. Batteriet i mobilen är 3500 mAh stort, medelstort med tanke på skärmen skulle jag säga. Batteritiden blir tyvärr inte så väldigt bra. Jag trodde att S8+ skulle leverera en svårslagen batteritid men under mitt användande så har jag tyvärr blivit besviken. Jag blir inte besviken för att batteriet tar slut innan dagen, men för att jag trots att jag inte använt mobilen så mycket inte har så mycket batteri kvar vid slutet av dagen. Det finns två batterisparlägen, mellan och max. Mellan ger dig lite extra batteritid genom att försämra upplevelsen lite grann, medans max stänger av de flesta av funktionerna så att du nästan bara kan ringa, detta för att spara på batteriet ordentligt. S8+ går även ganska snabbt att ladda upp om det skulle krisa, på en halvtimme får du 35 % laddning.

Slutligen tycker jag att S8+ är en fantastiskt mobil. Det jag hade önskat bättre var batteritiden, som av någon anledning är mycket bättre hos vanliga S8. Upplåsningen av mobilen är även den lite krånglig eftersom fingeravtryckssensorn ligger så knepigt till. Men S8+ har den bästa kameran på marknaden tillsammans med den bästa skärmen, och mobilen i övrigt är snygg och modern. Visst är S8+ lite väl dyr, du kan få en riktigt bra mobil för halva priset, men S8+ är även en mobil man inte bara gillar, man älskar den.

Betyg:

Design: 4

Kamera: 5

Användarupplevelse: 4,5

Skärm: 5

Batteri: 3

Hårdvara: 5

 

Totalt: 26,5/30

Kommentarer

Kommentera