Opinionsblogg

Första intrycket av Moto G5!

Moto G5 är mobilen som ska vara budgetmobilernas lyxmobil. Moto G5 kostar nämligen bara cirka 2000 kronor. Jag har nyss fått hem den och hunnit använda den ett antal timmar. G5 har ett skal av aluminium som är löstagbart. Att det är löstagbart medför att det går att byta ut batteriet vilket är bra för den som tänkt ha mobilen under många år. Nackdelen med att det är löstagbart är att den känns lite billig trots materialet. Frågan är nästan om det hade varit bättre med en lite finare plast.

 
Smart placerad högtalare
En annan sak som är positiv med den här mobilen är att det finns en fingeravtrycksläsare under skärmen. Den är bra placerad och är riktigt snabb. Fingeravtrycksläsare är för mig ett krav om jag ska köpa mobil, så det är kul att se en så bra läsare i en så billig mobil. Det som är lite tråkigt är att fingeravtrycksläsaren inte går att använda som hemknapp. Något annat på framsidan av telefonen som jag verkligen gillar är högtalaren. Hörluren du använder när du pratar i telefon fungerar nämligen även som högtalare. Detta betyder att du alltid får ljudet riktat emot dig, och högtalaren tar inte någon extra plats på framsidan, varför gör inte alla så?
 
 

Bra batteritid - långsam laddning
Att få ett gediget intryck av batteritiden är självklart ganska svårt i början. Moto G5 har dock hittills gett ett riktigt bra intryck. Mobilen var i kartongen ungefär halvladdad, utan att ladda den gick det att klämma ut över 2 timmars aktiv användning vilket är imponerande. När det väl var dags att ladda gick det däremot riktigt långsamt. En halvtimmes laddning gav knappt 30 % batteri, det är långt sämre än jag väntat mig.

 
Hittills har jag huvudsakligen fått ett bra intryck av en så billig telefon. Ett fullt test av mobilen dyker upp inom några veckor!

Kommentarer

Kommentera