Opinionsblogg

Test av Sonys nya lilla mobil - med extrem batteritid

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, vill man ha en liten bra mobil får man välja på Apple och Sony. Dessvärre börjar Apples iPhone SE bli lite gammal och kanske är det så att Xperia XZ1 Compact är det enda rimliga valet. Mobilen kostar cirka 5 500 kronor och har precis landat på våra svenska lagerhyllor, och jag har testat den i en dryg vecka. Läser du min blogg mycket kanske du märker att vissa avsnitt är kopior av det jag skrivit om XZ1, detta beror helt enkelt på att mobilerna på vissa punkter är identiska. Med andra ord har det inte varit någon vits med att skriva stycket på nytt.

 

Tyvärr lite plastig

Sony kompromissar inte så mycket när man krymper ner XZ1 till XZ1 Compact. Det man däremot inte lagt pengarna på är designen. Det handlar om en ganska plastig design och någon typ av metall finns inte överhuvudtaget på mobilen (förutom ovan och undersida), vilket jag tycker är tråkigt. Även om XZ1 Compact är ganska välgjord för att vara i plast, så känns det som en design som matchar en mobil med ungefär halva prislappen. På den högra sidan av telefonen finns fingeravtryckssensorn inbyggd i av/på-knappen. Här hittar vi även kameraknappen, en knapp som känns så billig att det känns som det är en kinakopia. I övrigt är designen bra. Mobilen är vattentät, har dubbla högtalare på framsidan och den är skön och smidig att hålla i tack vare sin storlek. Högtalarna har bra ljud, men tyvärr tycker jag högstavolymen är lite för låg.

 

Liten skärm

Grejen med XZ1 Compact är att skärmen och hela mobilen ska vara liten. Den 4,6 tum stora skärmen är det minsta på marknaden förutom iPhone SE som endast har en 4 tum stor skärm. XZ1 Compact placerar sig därför storleksmässigt mitt emellan iPhone 8 och iPhone SE. Detta gör att hela skärmen är väldigt lätt att komma åt, även om du har små händer. Skärmen i sig håller en medelmåttig kvalitet. Den är absolut inte dålig, men färgerna gör inte mer än sitt jobb. Upplösningen är på 720p vilket idag är i princip det lägsta som finns i någon mobil. Just upplösningen stör mig inte nämnvärt, det gör ju att mobilen blir både snabbare och får en bättre batteritid. Det är just färgerna och kontrasten i skärmen som jag tycker borde vara bättre för priset. Tyvärr finns heller inte något nattläge för skärmen, som det finns hos många av konkurrenterna.

 

Samma kamera som storebror

I XZ1 Compact sitter precis samma kamera som i storebror XZ1. Den är på 19 megapixlar, har laserfokus för snabbare och mer precis fokus och filmar i både 4K och superslowmotion. Bilder jag tar med kameran i ljusa förhållanden är svårslagna. XZ1 har ibland problem med exempelvis en ljus himmel, men oftast får jag bilder som är riktigt bra. Det som är nackdelen är att kameran har problem i dåligt ljus. Jag har jämfört den med kameran i Samsung Galaxy S8 och måste tyvärr säga att Sonys kamera är chanslös i nattfotografi.

Något som Sonys kamera har som ingen annan har är superslowmotion. Det går alltså att filma i 960 bilder/sek i 0,2 sekunder. Även om det är svårt att tajma rätt så är det en funktion som man kan leka med väldigt mycket. En annan ny funktion är att kameran ibland tar flera bilder, både före och efter du trycker på kameraknappen. När jag tog kort på min katt som gäspade blev jag erbjuden flera bilder att välja mellan. Ytterligare en funktion som jag gillar att Sony lagt till. Värt att nämna är även att selfiekameran är på 8 megapixlar. Den har en ruskigt bra vidvinkel, så du kan utan problem få med väldigt mycket i din selfie/groupie. I kameraappen kan du välja mellan groupie och selfieläge, så vill du ta en ”vanlig” selfie går det alldeles utmärkt. Tyvärr håller inte kvaliteten måttet, och är du kräsen gällande selfiebilder så levererar tyvärr inte XZ1 Compact. Slutligen tycker jag Sonys kameraapp möjligen känns lite omodern, men den är enkel att lära sig, är rik på funktioner och jag gillar den även om den estetiskt sett skulle kunna snyggas till.

 
 
 
 

Modern hård och mjukvara

XZ1 Compact är en av de första mobilerna med nya Android 8. Det medför inte många nya funktioner, men i alla fall några. Allt ser lite modernare ut, speciellt inställningsmenyn. En ny funktion är att om du håller nere en app får du upp lite snabba alternativ. Håller du nere telefonappen får du upp alternativ på folk som du kontaktar ofta, exempelvis. Detta är som en motsvarighet till iPhones Force Touch. Att systemet är så nytt medför några buggar, telefon har hängt sig när jag kopplade in en bluetoothhögtalare för att nämna ett exempel. Detta är nog något som Sony förhoppningsvis fixar ganska snabbt. Något som Sony själva lagt in i mobilen är den nya appen 3D Creator. Här kan du ta 3D bilder som du sedan kan skriva ut om du råkar ha en 3D printer. Appen är ganska rolig, men det krävs träning och bra förhållanden för att få bra 3D bilder. Trots det uppskattar jag att Sony utvecklat den här appen.

Hårdvårumässigt så är XZ1 Compact en riktigt bra telefon. Snapdragon 835 tillsammans med 4 GB RAM ser till att telefonen är snabb. Den är också snabb att starta, något Sonytelefoner historiskt sett varit långsamma på. Till lagringsminne finns 32 GB tillgängligt, vilket möjligen är lite snålt med tanke på priset. Vill du ha ytterligare mer minne finns även plats för minneskort. Hårdvarumässigt har Sony inte sparat in på något (förutom lagringsminnet), så trots att mobilen krympts ordentligt får du med allt som du skulle få i den större modellen.

 

MYCKET imponerande batteritid

Normalt sett har mindre mobiler även mindre batteri. Det kan tyckas logiskt, en mindre skärm drar mindre ström och det finns dessutom inte utrymme för ett lika stort batteri. Här har Sony gjort något annorlunda. XZ1 Compact har nämligen begåvats med ett lika stort batteri som i storebror XZ1. Redan XZ1 har en hygglig batteritid, men med den mindre skärmen har batteritiden blivit otroligt bra. Jag kan inte minnas någon mobil överhuvudtaget som haft bättre batteritid i mina tester. Det tillsammans med riktigt bra batterisparlägen och Sonys teknik för att batteriets hållbarhet över tid ska vara bäst på marknaden gör att XZ1 Compact är den bästa mobilen på marknaden om du är mån om batteritiden. Det som däremot saknas är snabbladdning, på 30 minuters laddning fick jag endast 29 % batteri. Men vad gör det när batteriet aldrig tar slut?

Slutligen måste jag säga att jag ändå är lite delad angående XZ1 Compact. Visst, vill du ha en mindre mobil har du inte något att välja på och det kanske just är därför som Sony snålat lite med designen. Jag tycker inte riktigt att man får en toppmobil på alla plan för pengarna, däremot får man otrolig prestanda, kamera och framförallt batteritid. Men designen gör att jag trots det har lite svårt för XZ1 Compact.

Betyg:

Design: 3,5

Kamera: 4

Användarupplevelse: 4

Skärm: 3

Batteri: 5,5

Hårdvara: 4,5

 

Totalt: 24,5/30

Kommentarer

Kommentera