Opinionsblogg

Mobilerna med glas som inte spricker!

Det förmodligen bästa glaset du kan ha i en mobil tillverkas av Corning och kallas Gorilla Glass. I princip alla dagens telefoner är utrustade med glas från Corning. Däremot har långt ifrån alla den bästa modellen, nämligen Gorilla Glass 5. Gorilla Glass 5 är knappast tåligt för alla tapp, tappar du den från 1,6 meters höjd ska den klara 80 % av alla nedslag på grova underlag. Det är ändå upp till 4x bättre än de närmaste konkurrenterna enligt Corning. Jag spräckte själv en skärm nyligen, med ett tapp från cirka 50 centimeter, och hade jag haft Gorilla Glass 5 istället för 4 så kanske jag hade klarat mig. Så vilka mobiler har Gorilla Glass 5? Här är listan:
 
HTC U11
HTC U Ultra
HTC 10 Evo
Huawei P10
Huawei P10 plus
LG G6
LG V30
Nokia 8
Oneplus 5
Samsung Galaxy Note 8
Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S8+
Sony Xperia XA1 Plus
Sony Xperia XZ1
Sony Xperia XZ Premium
 
Hade jag istället för Oneplus 3 haft någon av dessa mobiler hade jag förmodligen klarat mig från detta:
 
 

Kommentarer

Kommentera