Opinionsblogg

Nya Note 8 - bäst i test!

Samsungs S serie, men S8 som den senaste mobilen, brukar räknas som toppserien i Androidsegmentet. Men är man noga så är det faktiskt Samsungs Noteserie som är flaggskeppsserien. Den senaste mobilen i Noteserien heter Galaxy Note 8 och jag har inte bara testat den, jag har köpt den. Note 8 finns med andra ord ute i butikerna nu i färgerna guld och svart, till ett pris på hissnande 10 000 kronor.

 

En riktigt stor mobil

Note 8 är stor, riktigt stor. Jämför vi den med exempelvis iPhone 8 plus så är den lite längre men också lite mindre bred, detta gör att den trots sin storlek ligger bra i handen. Designen är det vi numera är vana vid hos Samsung, glas som är rundat vid kanterna, både bak och fram. Rundat glas är mycket dyrt att göra, men det tillför att den ligger skönt i handen samtidigt som skärmen ser riktigt snygg ut. Runt om kanterna är Note 8 prydd i metall. Förutom knapparna som sitter på sidan har vi allt förutom skärmen längst ned, jag pratar då om hörlursuttag, ladduttag, högtalare och en penna (som vi pratar mer om senare). Högtalaren sitter lite dåligt placerad och även om den är helt okej hade jag väntat mig att den skulle vara ännu lite bättre, betalar man 10 000 kronor för en telefon så borde den också vara bättre. Skärmen som täcker upp hela framsidan hindrar också Samsung från att sätta högtalaren på framsidan, och inte heller fingeravtryckssensorn får plats där. Fingeravtryckssensorn är istället placerad på baksidan, den är lite klurig att hitta med fingret, men man vänjer sig ganska bra med det. Som alternativ finns även ögonscanning som upplåsningsmetod, tyvärr måste man ju då hålla mobilen på rätt avstånd och i rätt vinkel. Ligger mobilen på ett bord framför och man bara vill låsa upp mobilen för att kolla ett meddelande blir det lite jobbigare än med andra telefoner, tyvärr.

 

”Skärmen i sig är den bästa jag någonsin sett”

Som sagt ställer skärmen till det en del, men att den tar upp hela framsidan har sina fördelar. Den känns oerhört modern och att ha en skärm som täcker hela framsidan tillför verkligen något. Skärmen i sig är den bästa jag någonsin sett i en mobil, snäppet bättre än den i syskonen S8 och S8+. Den är 6,3 tum, men tack vare att den är mer avlång än i andra telefoner så känns den bara stor för ögonen, inte så stor för handen (den är fortfarande stor, men känns inte riktigt så stor som den är). Upplösningen är skyhög på 1440x2960 pixlar. Däremot är mobilen inställd på upplösningen full-HD från början, för att spara batteri. Det märks inte så stor skillnad, men det känns konstigt att man ska behöva sätta igång prestandaläget för att få tillgång till det man vill ha hela tiden. En annan fördel är att klockan kan vara igång även när skärmen är avstängd, detta genom ”always on-display”. Ytterligare något som är utöver det vanliga är att hemknappen som sitter på skärmen känner av hur hårt du trycker. Även om du inte kan se hemknappen då skärmen är avstängd eller om du spelar ett spel som tar upp hela skärmen, finns den tillgänglig genom att trycka extra hårt. Detta fungerar bra och tillför verkligen en fördel i den vardagliga användningen av telefonen.

 

Dubbla kameror – med livefokus

Det är inget snack om att detta är den bästa kameran jag har testat, någonsin. Det handlar om två kameror, en för inzoomning och en vanlig. Bilderna jag tar med Note 8 överträffar mina förväntningar konstant, och den briljerar som mest i dåligt ljus. En annan fördel, förutom zoomen, med dubbla kameror är något som Samsung kallar livefokus. Med detta kan du ta en bild på en person som står på cirka 1–2 meters avstånd och antingen live eller i efterhand justera hur suddig bakgrunden ska bli. Det fungerar bättre än väntat och bilderna blir här något extra. Även filmerna blir riktigt bra tack vare optisk bildstabilisering. Kameraappen öppnas enklast genom ett dubbeltryck på av/på-knappen och appen i sig känns modern, snygg och smidigt. Den är väldigt lätt att lära sig vilket tyvärr inte kan sägas om alla andra kameraappar. Slutligen så måste jag säga att negativa saker om den här kameran kan knappt sägas, vill du ha den bästa kameramobilen, köp Note 8.

 
 
 

Note 8 är hungrig på kraft, men kraften finns

Det som driver Note 8 är självfallet det bästa på marknaden. Skulle du köpt den i USA skulle du få en Snapdragon 835, i Europa får vi Exynos 8895 istället, lite snabbare och även strömsnålare. Note 8 är hungrig när det gäller kraft, och att Samsung lagt in otroliga 6 GB RAM är jag faktiskt tacksam för, 4 GB RAM hade inte riktigt räckt till. Gällande minne är 64 GB det vi får nöja oss med i Sverige, det räcker gott och väl för mig. Skulle minnet mot förmodan ta slut så finns det minneskort att köpa till. 128 GB extra kostar cirka 600 kronor och 256 GB går loss på cirka 1 500 kronor, bättre än att köpa ny mobil som hade varit alternativet om jag istället haft en iPhone.

 

S-Pen

Det som gör att Note 8 är något utöver det extra är S-Pen. Det är helt enkelt en penna som du kan dra ut och utföra allt vanligt på skärmen, plus en del extra. Jag skulle helt klart klara mig utan den, men den är rolig och ibland smart. Med S-pen kan du skicka roliga meddelanden som du själv ritar, de konverteras sedan till GIF-filer så att du kan skicka dem som MMS. Det går också att göra anteckningar på en avstängd skärm, något jag själv har upptäckt är både användbart, smart och smidigt. S-Pen tillför också en hel del små smart funktioner, som att hålla pennan över ett ord för att översätta det, eller att spela in saker på skärmen. Helt klart ett tillskott till mobilen.

 

En hel del extrafunktioner

Förutom S-Pen är Note 8 ganska fullproppad med extrafunktioner. Med Samsung Health kan du göra diverse saker, exempelvis ta pulsen med en mätare på baksidan, och appen håller också koll på hur mycket du promenerar. Det finns också Samsung Pay som fungerar med vissa banker och som gör att du kan ersätta betalkortet med mobilen. En annan funktion är Bixby. Bixby är en assistent som ska hjälpa dig med det mesta. Det går att säga ”Hi Bixby” för att prata med den (den pratar inte svenska). Tyvärr tror den att jag säger detta i princip hela tiden, även när jag är tyst, så den funktionen fick jag stänga av. Själva appen Bixby är i sig ganska tråkig, den kommer med en del förslag på youtubeklipp och folk du kanske vill kontakta och liknande, men den är knappast värd en egen knapp på sidan. Hade jag fått välja hade jag hellre haft en telefon utan Bixby. Å andra sidan kan det ju komma uppdateringar till funktionen, och i slutändan kan den ju faktiskt bli bra. I övrigt är telefonens gränssnitt snabbt, snyggt och modernt. Vid vissa moment känns mobilen seg, speciellt laddar den lite när jag öppnar Bixby. Är du extremt kräsen på snabbhet borde du välja någon annan mobil, Note 8 är kvick, men inte kvickast av alla.

 

Batteritid som är en besvikelse

Jag tycker inte Note 8 har någon riktig nackdel, förutom en, batteritiden. När jag testar en Samsung är jag van med att få en oerhört bra batteritid. Det kan inte sägas med Note 8. Batteritiden är tillräckligt bra för att klara en hel dag, men ibland med bara några procent kvar. Någon snabbladdning är inte att tala om, även med snabbladdaren som följer med så laddar mobilen ganska segt. En fulladdning tar uppskattningsvis närmare 2 timmar. Däremot finns det en hel del batterisparlägen, dessa är desto bättre. Med batterisparläget mellan kan du fortfarande använda mobilen som vanligt men mobilen sparar in på energi som används i bakgrunden, synkning av appar och liknande. Här kan du förlänga mobilens batteritid med cirka 25 %. Använder du batterisparläget max så kan du i princip bara använda mobilen till att ringa och SMS:a, men då klarar du dig länge även om du inte har så många procent kvar.

Slutligen måste jag säga att Note 8 är en mobil som i mina ögon är nära perfekt. Det jag saknar är bättre batteritid, bättre högtalare och en bättre placerad fingeravtryckssensor. Men jag måste säga att jag är nöjd trots att jag spenderat en hel del pengar på mobilen.

 

Betyg:

Design: 4

Kamera: 5,5

Användarupplevelse: 5

Skärm: 5

Batteri: 4

Hårdvara: 5

 

Totalt: 28,5/30

Kommentarer

Kommentera