Opinionsblogg

Test av nya Xperia XZ1

Sonys nya flaggskepp XZ1 är en mobil man känner igen redan från början om man tidigare haft Sony. Den är mycket lik sina föregångare och Sony har bara finslipat mobilen lite, ungefär som Apple årligen gör med sina telefoner. XZ1 kostar cirka 7 000 kronor och släpps den 6:e oktober, och jag har testat den!

 

Lika som förr, men lite snyggare

Det är svårt att urskilja XZ1 från tidigare Sonytelefoner. Den största skillnaden här att den kommer i så kallad unibody-design. Metallen som är på baksidan löper runt kanterna, utan skarvar. Ovan och undersidan är nu av plast för att få bättre teckning, de är dessutom lite rundade, så man kan inte ställa mobilen på kanten som man kan göra med andra Sonytelefoner. Som vanligt ligger alla knappar på höger sida. Volymknapp, av/på-knapp med en riktigt bra fingeravtrycksläsare plus en kameraknapp är det som erbjuds. På ovansidan finns en hörlursutgång och laddporten är som vanligt på botten av telefonen. Till skillnad från många andra nya telefoner täcker inte skärmen hela framsidan, utan det finns stora ”döda” ytor. Fördelen med dessa är att Sony kunnat lägga in dubbla högtalare. Ljudkvaliteten är här bra, dessutom går det att vrida upp volymen mer än tidigare Sonymodeller, men jag personligen skulle önska ytterligare högre volym från högtalarna. Sony har dessutom i vanlig ordning vattentätat mobilen. Designmässigt känns mobilen lyckad, den är skön att hålla i och jag gillar den.

 

Bra skärm – utan att imponera

Precis som hos de flesta Sonytelefoner de senaste åren är skärmen 5,2 tum stor och har en upplösning på full-HD. Skärmen är utan tvekan bra, men är å andra sidan märkbart sämre gällande färger om man jämför med många andra mobiler i samma prisklass. Den gamla LCD tekniken Sony använder gör även att man inte kan ha någon klocka tänd när skärmen är släkt, och något nattskärmsläge eller liknande saknas också. Skärmen är alltså bra, men är ändå en punkt där Sony hade kunnat gjort betydligt mer. En sak som å andra sidan är positivt, är att glaset som skyddar skärmen är av typen Gorilla Glass 5, det starkaste glaset som marknaden erbjuder.

 

Kamera med häftiga funktioner

Kameran i XZ1 är en gammal goding som jag testat förr, det är med andra ord ingen ny kamera. Den är på 19 megapixlar, har laserfokus för snabbare och mer precis fokus och filmar i både 4K och superslowmotion. Bilder jag tar med kameran i ljusa förhållanden är svårslagna. XZ1 har ibland problem med exempelvis en ljus himmel, men oftast får jag bilder som är riktigt bra. Det som är nackdelen är att kameran har problem i dåligt ljus. Jag har jämfört den med kameran i Samsung Galaxy S8 och måste tyvärr säga att Sonys kamera är chanslös i nattfotografi.

Något som Sonys kamera har som ingen annan har är superslowmotion. Det går alltså att filma i 960 bilder/sek i 0,2 sekunder. Även om det är svårt att tajma rätt så är det en funktion som man kan leka med väldigt mycket. En annan ny funktion är att kameran ibland tar flera bilder, både före och efter du trycker på kameraknappen. När jag tog kort på min katt som gäspade blev jag erbjuden flera bilder att välja mellan. Ytterligare en funktion som jag gillar att Sony lagt till. Värt att nämna är även att selfiekameran är på imponerande 13 megapixlar. Slutligen tycker jag Sonys kameraapp möjligen känns lite omodern, men den är enkel att lära sig, är rik på funktioner och jag gillar den även om den estetiskt sett skulle kunna snyggas till.

 
 
 

Modern hård och mjukvara

XZ1 är en av de första mobilerna med nya Android 8. Det medför inte många nya funktioner, men i alla fall några. Allt ser lite modernare ut, speciellt inställningsmenyn. En ny funktion är att om du håller nere en app får du upp lite snabba alternativ. Håller du nere telefonappen får du upp alternativ på folk som du kontaktar ofta, exempelvis. Detta är som en motsvarighet till iPhones Force Touch. Att systemet är så nytt medför några buggar, telefon har hängt sig när jag kopplade in en bluetoothhögtalare för att nämna ett exempel. Detta är nog något som Sony förhoppningsvis fixar ganska snabbt. Något som Sony själva lagt in i mobilen är den nya appen 3D Creator. Här kan du ta 3D bilder som du sedan kan skriva ut om du råkar ha en 3D printer. Appen är ganska rolig, men det är svårt att få bra 3D bilder. Trots det uppskattar jag att Sony utvecklat den här appen.

Hårdvårumässigt så är XZ1 en riktigt bra telefon. Snapdragon 835 tillsammans med 4 GB RAM ser till att telefonen är snabb. Den är också snabb att starta, något Sonytelefoner historiskt sett varit långsamma på. Till lagringsminne finns 64 GB tillgängligt, vilket betyder att det finns minne som räcker och blir över. Vill du ha ytterligare mer minne finns även plats för minneskort.

 

Godkänd batteritid, och smarta batterisparfunktioner

Min stora farhåga innan jag testade XZ1 var att batteritiden skulle vara under all kritik. Batteriet är nämligen ganska litet. Efter en veckas hårt testande måste jag ändå säga att batteritiden var bättre än väntat. Det är knappast någon extraordinär batteritid, men den är i alla fall klart godkänd. Snabbladdning finns också, eller det beror på hur man definierar det. Min definition är att snabbladdning är om mobilen laddar snabbare än 1 % per minut, och det gör den, men inte mycket mer än så. En halvtimmes laddning gav 32 % batteri. Något som är bra är att det finns riktigt bra batterisparlägen, ett som stänger av lite funktionalitet som synkning av appar och ett som stänger av i princip all funktionalitet och sparar ordentligt på batteriet. Telefonen känner av när mobilen riskerar att få slut på batteriet innan du går och lägger dig och tipsar då om att sätta på energisparläget. Dessutom laddar mobil sig full under natten, men inte direkt, utan den väntar till du ska gå upp. Med hjälp av detta förlängs batteriets livslängd. Även fast batteritiden i sig inte är så väldigt bra lyckas faktiskt XZ1 nå högsta betyg tack vare alla extra, smart funktioner.

Sammanfattningsvis är XZ1 en modern och bra telefon. Det jag saknar är en kamera som hanterar sämre ljus bättre, en skärm som inte är godkänd utan också riktigt bra, och en batteritid som imponerar mer.

Betyg:

Design: 4,5

Kamera: 4

Användarupplevelse: 4

Skärm: 4

Batteri: 5

Hårdvara: 5

 

Totalt: 26,5/30

Kommentarer

Kommentera