Opinionsblogg

Sonys nya exklusiva mobil imponerar - bäst i test

Xperia XZs är en mobil som gör den fantastiska mobilen Xperia XZ ännu roligare. Det är i princip samma mobil som XZ men med lite mer RAM-minne vilket gör att mobilen blir bättre att hantera flera saker samtidigt. Den andra skillnaden är kameran som är helt utbytt till mobilvärldens första superslowmotionkamera. Xperia XZs säljs hos ett fåtal utvalda butiker för cirka 5 800 kronor.

Beroendeframkallande kamera

Det mest spännande i mobilen är självfallet kameran. Det är en kamera som sticker ut ganska mycket, både fysiskt och vid användningen. Till att börja med handlar det om en 19 megapixelskamera som klarar att filma i 4K. Här har vi det vi väntar oss i telefonen. Bilderna blir mestadels bra men i knepiga förhållanden kan mobilen få svårt. Jag var och tittade på en standup med Messiah Hallberg, när jag och min kompis skulle ta bilder blev hennes mycket bättre. Hon hade en iPhone 6S och det är en liten besvikelse att Sony inte lyckades prestera bättre i dessa knepiga förhållanden än en sådan mobil.

När det gäller slowmotionfunktionen så är den oerhört rolig. Det fungerar bara att filma i 0,2 sekunder, men det är inte ett problem. Det känns ungefär som att ta en bild. Bilar som rör sig i motorvägsfart ser plötsligt ut att krypköra. Den här funktionen är smått beroendeframkallande. Eftersom kameran inte hinner ta in så mycket ljus när den filmar i slowmotion så rekommenderar jag att man filmar utomhus i dagsljus. Med bra belysning inomhus går det ändå att få fram hyggliga inspelningar, men då behöver du ha moderna lampor. Har du gamla glödlampor eller liknande så blinkar hela bilder eftersom kameran filmar snabbare än vad lampan blinkar.

 
 
 
 
Snygg design

Designmässigt tycker jag att Xperia XZs är bland de klockrenaste telefonerna på marknaden. Mobilen är i aluminium och är riktigt snygg att titta på, och även skön att hålla i. Den är lagom stor i handen men har ganska stora kanter runt skärmen vilken kan kännas omodernt. Det är dock tack vare dessa kanter som Sony lyckats lägga in dubbla högtalare runt skärmen. Högtalarna är alltid riktade mot en (såklart) och levererar ett svårslaget ljud, som däremot inte är så högt som jag önskat. Knapparna på telefonen sitter alla på höger sida, en av/på-knapp med inbyggd fingeravtryckssensor, två volymknappar och en kameraknapp. Längst ned på telefonen finner vi även ett USB-C-uttag som gör att du kan sätta in laddaren åt valfritt håll.

Skärmen är på 5,2 tum och har en fantastisk bildkvalitet. Jag vill inte säga att den tillfredsställer mina ögon lika bra som Samsungs skärmar, men det är inte långt ifrån. Färger och kontrast är riktigt bra. Det jag saknar är ett ”night mode” som vissa andra mobiler har idag. Alltså ett läge som tar bort de blåa färgerna vilket gör att det blir lättare att somna efter sen mobilanvändning.

Snabb - men mycket skräp

Själva systemet i mobilen tycker jag är riktigt snyggt. Sony har verkligen fått till det. Det som jag känner att Sony behöver jobba på är apparna som följer med. Appar som exempelvis klockappen är inte alls lika användarvänlig som i andra telefoner. Sony har bantat bort ganska mycket av de medföljande apparna, men jag tycker fortfarande det finns att göra. Appar som AVG Protection kan jag ladda ner själv om jag så vill, Sony behöver inte installera den på förhand åt mig…

Smart batteri

Telefonen är utrustad med en Snapdragon 820 processor som var förra årets topprocessor. Den får mobilens gränssnitt att flyta på ostört. Det enda som är långsamt i mobilen är starten, det tar uppskattningsvis cirka 2 minuter att starta den vilket jag tycker är för mycket. RAM-minnet har som sagt utökats jämfört med vanliga Xperia XZ, från 3 till 4 GB. Jag skulle ljuga om jag sa att jag märkte någon skillnad, men det är å andra sidan inte något man tackar nej till. Lagringsminnet på 32 GB tillsammans med plats för minneskort bör även det tillfredsställa de flesta.

Batteriet skulle gärna fått vara större. Det håller oftast en dag, men det är inte så otroligt bra som det en gång i tiden brukade vara i Sonys telefoner. Sony har visserligen både bra och ytterst smarta batterisparlägen som kickar in automatiskt när mobilen tror att det behövs för att du ska klara dagen, men att ha ett större batteri från början hade varit önskvärt. Uppladdningen av batteriet är ganska långsam, knappt 1%/minut, ingen snabbladdning här alltså. Det som däremot är bra är att Sony har en inbyggd funktion kallad Qnovo, vilket gör att livslängden på batteriet ska öka. Så har du planerat att ha en mobil väldigt länge så kan Xperia XZs vara ett smart val.

Avslutningsvis måste jag säga att jag verkligen gillar Xperia XZs. Priset på 5 800 kronor känns rimligt med tanke på vad man får. Det jag hade önskat är en kamera som är bättre i fler situationer, men den fantastiska slowmotioninspelningen väger upp att kameran i vissa förhållanden har det svårt. Vanliga Xperia XZ är några hundralappar billigare, men slowmotionkameran är helt klart värd de extra hundralapparna. Xperia XZs blir även den andra mobilen i min bloggs historia som får "bäst i test", den första mobilen som blev bäst i test var Oneplus 3.

Betyg:

Design: 5

Kamera: 4

Användarupplevelse: 3,5

Skärm: 4

Batteri: 3,5

Hårdvara: 5

 

Totalt: 25

Kommentarer

Kommentera